آموزش تعمیر مدار بک لایت LCD موبایل و تبلت

مراحل تست و عیب یابی:
 تست در منو
بررسی نور LCD در منوی گوشی
البته در بیشتر گوشی های جدید امکان خاموش کردن کامل نور زمینه وجود ندارد . و این مشکل مربوط به گوشی های قدیمی می باشد.
بررسی ارتباط LCD با مادربرد
بهتر است ابتدا یکبار کانکتور LCD را جدا کنیم و مجددا متصل کنیم . در صورتی که مشکل برطرف نشد به روشی که در کلاس به صورت کاملا عملی آموزش داده شد قلع های پایه های کانکتور مربوط به فلت LCD  و همچنین کانکتور مربوط به مادربرد را احیا کنیم . این کار برای گوشی هایی که به علت نفوذ مایعات (گوشی های آبخورده) نور زمینه نمایشگر آنها خاموش شده ضروری تر است زیرا به علت وجود ولتاژ بالا در پایه کانکتور درصد اکسید شدن پایه LED+ بسیار بیشتر می باشد.
اگر با مرحله قبل مشکل حل نشد باید عیب را به کمک ولتاژ گیری پیدا کنیم.
مقدمات و توضیحات اولیه ولتاژ گیری
ابتدا باید گوشی را طوری روشن کنیم که امکان اتصال پروب های (Leads – probes) مولتی متر وجود داشته باشد. نکته مهم این است که برای دانستن ولتاژها به شماتیک یا سرویس منوال دستگاه نیاز داریم.
تمامی ولتاژهای را نسبت به گراند دستگاه در نظر می گیریم . برای واضح تر شدن موضوع به تصویر زیر دقت کنید نقاطی که در تصویر با دایره خط چین مشخص شده و به رنگ طلایی می باشند نقاط منفی یا گراند هستند ( برد مثال مربوط به آیفون 7 می باشد) باید پروب مشکی مولتی متر را به یکی از این نقاط طلایی متصل کنیم و پروب قرمز را به قطعه ای که می خواهیم ولتاژ آن را اندازه گیری کنیم متصل می کنیم. در صورتی که گوشی را با منبع تغذیه روشن کرده باشیم می توانیم برای راحت شدن کار پروب مشکی مولتی متر را به منفی منبع تغذیه نیز متصل کنیم.
آموزش فوق تخصصی تعمیر موبایل و تبلت

نقاط گراند در برد نمونه آیفون 7 پلاس به منظور ولتاژگیری

از آنجا که نقشه های نوکیا کیفیت بالاتر و حزییات بیشتری دارند، ناچاریم برای واضح تر شدن مطلب از شماتیک نوکیا N70 کمک بگیریم.

خوب فرض کنیم می خواهیم برای عیب یابی مدار لایت نوکیا N70 از روش ولتاژ گیری استفاده کنیم .

مراحل عیب یابی مدار لایت به کمک ولتاژ گیری در نوکیا N70
مرحله اول : بررسی ولتاژ کانکتور LCD

ابتدا کانکتور LCD را در شماتیک جستجو می کنیم همانطور که در تصویر زیر مشخص است ولتاژ +LED های تامین کننده نور زمینه LCD از طریق پایه شماره 12 Display connector  تامین شده است. این ولتاژ طبق نقشه باید حدود 14 ولت باشد .دقت کنید ولتاز گیری را حتما زمانی انجام دهید که باید صفحه روشن باشد .

نکته !

ولتاژ بالای چهارده ولت هم مورد قبول است.

آمووزش تخصصی تعمیر موبایل و تبلت

اگر ولتاژ LED+ وجود داشته باشد:

پس از ولتاژ گیری روی کانکتور در صورتی که ولتاژ بالای 14 ولت وجود داشته باشد، مسیر LEDout یعنی پایه شماره 13 را بررسی می کنیم . برای این منظور عبارت SETCURR1 را در شماتیک جستجو می کنیم و تمامی قطعات در این مسیر را هم از لحاظ سلامت و هم از لحاظ ارتباط بین قطعات بررسی می کنیم .

اگر ولتاژ +LED وجود نداشته باشد:

در این مرحله در صورتی که ولتاژ LED+ وجود نداشته باشد با مسیر LEDIN را دنبال کنیم که به خازن C4402 می رسیم . محل این خازن را بر روی مادربرد پیدا می کنیم، و ولتاژ بالای چهارده ولت را تست می کنیم.

اگر ولتاژ بالای چهارده ولت بر روی پایه مثبت ( پایه ای که به گراند متصل نیست) خازن C4402 وجود داشت:

از پایه مثبت خازن C4402 به پایه 12 سیم کشی می کنیم

اگر ولتاژ بالای چهارده ولت بر روی پایه مثبت ( پایه ای که به گراند متصل نیست) خازن C4402 وجود نداشت:

VLEDOUT1 را در نقشه جستجو می کنیم تا به مداری که ولتاژ 14 ولت را تامین می کند یا همان مدار لایت برسیم .نقشه شماتیک زیر مدار لایت را نشان می دهد.

مدار لایت

اگر به مدار فوق دقت کنید، VLEDOUT1 به خروجی آی سی LED driver  متصل شده است، از آنجا که آی سی لایت در این مدل ( و بسیاری از مدل های جدید ) از نوع BGA می باشد،  و دسترسی مستقیم به پایه های آن بدون برداشتن آن از روی برد امکان پذیر نیست ( که اگر هم برداریم به برد متصل نیست و کاری است بیهوده) لذا خروجی (OUT) آی سی را دنبال می کنیم و به خازن C2315 می رسیم و طبق روش قبل ولتاژ این خازن را اندازه گیری می کنیم .

اگر ولتاژ بالای 14 ولت بر روی پایه مثبت خازن C2315 وجود داشت : یعنی مسیر مثبت خازن C2315 تا C4402 قطع می باشد که باید آن را سیم کشی کنیم.

اگر ولتاژ بالای 14 ولت بر روی پایه مثبت خازن C2315 وجود نداشت: ولتاژ ورودی آی سی یعنی VDD را بررسی می کنیم . که با کمی دقت متوجه می شوید که این ولتاژ از VBAT تامین می گردد. در نتیجه  ولتاژی معادل ولتاژ باتری ( حدود 4 ولت) باید بر روی پایه C2314 وجود داشته باشد.

اگر ولتاژ VBAT وجود نداشته باشد: یک ولتاژ VBAT از نزدیکترین خازن به مثبت خازن C2314 سیم کشی می کنیم( روش آن مفصلا در کلاس توضیح داده شد) .

اگر ولتاژ VBAT وجود داشته باشد: ولتاژ پایه EN ( که مربوط به فعال سازی آی سی می باشد) را در محل تست پوینت J2309 را بررسی می کنیم که باید حدود 1.8 ولت باشد . در صورتی که ولتاژ 1.8 ولت وجود داشته باشد، آی سی ای که فرمان روشن مدار لایت را صادر می کند سالم است و اگر وجود نداشته باشد آن آی سی خراب است.

سلف لایت

در اغلب مدارهای افزاینده ولتاژ DC از روش افزایش ولتاژ با سلف بهره می گیرند، این سلف معمولا از نوع سلف های استوانه ای یا مکعبی می باشد. برای تست این سلف از روش اهم چک استفاده می کنیم که باید اهم کمی داشته باشد.(مثلا نیم اهم تا یک اهم)

نحوه تشخیص خرابی آی سی لایت

در صورتی که ولتاژ ورودی آی سی یعنی پایه VDD و خازن C2314 ، ولتاژ EN وجود داشته باشد و سلف لایت هم سالم باشد ، مشکل از خرابی یا لحیم سردی آی سی لایت است که با هیت اصولی یا تعویض مشکل برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

روش تعمیر مدار لایت در اغلب مدل های موبایل و تبلت مشابه روش آموزش داده شده در این صفحه می باشد. برای مطالعه بیشتر سری به روش تعمیر گفته شده در سایت IFIXIT برای تعمیر مدار لایت آیفون ها و آیپدها بزنید .

برای مطالعه بیشتر

https://www.ifixit.com/Wiki/iDevice_Backlight_Troubleshooting

منابع و مراجع

تجربیات و مطالعات شخصی مهندس مجتبی بی‌اذیّت

53081504_n70_RM-84_schematics_1_0.pdf

TK65600 data sheet

برای حمایت از ما وب سایت آموشگاه بی‌اذیّت را به دیگران معرفی فرمایید.

ثبت نام در کلاس های آموزش تعمیر موبایل و تبلت بی‌اذیّت

کلمات کلیدی
enemad-logo