اصول عیب یابی سخت افزاری در تعمیر موبایل و تبلت

مقدمه

برای اینکه بتوانیم یک دستگاه موبایل، تبلت، فبلت و یا یک ساعت هوشمند را تعمیر کنیم باید مراحلی را طی کنیم. بیایید این مطلب را با زبانی دیگری بیان کنیم .ابتدا یک پرسش را مطرح می کنیم و سپس به آن پاسخ می دهیم.

برای اینکه  تعمیرکار سخت افزارموبایل شویم چه مراحلی را باید آموزش ببینیم؟
  1. با اصول الکترونیک و سمبل های مداری قطعات الکترونیی بکار رفته در موبایل و تبلت آشنا شویم
  2. وظیفه هر قطعه در مدار را بدانیم
  3. چگونگی ارتباط بخش ها با یکدیگر را بدانیم
  4. وظیفه هر بخش را بدانیم
  5. دلایل خرابی و علت هایی که می تواند به موبایل و تبلت آسیب سخت افزاری بزند را بدانیم
  6. بتوانیم دستگاه را با کمک کاتالوگ های راهنما و فیلم های آموزش باز و بسته کنیم
  7. بتوانیم از طریق نقشه قطعات مربوط به هر قسمت را در برد یا قاب دستگاه شناسایی کنیم
  8. بتوانیم قطعات شناسایی شده را تست و یا از علایم و شواهد ، عیب دستگاه را با توجه به نقشه پیدا کنیم و یا به عبارت دیگر دستگاه را عیب یابی کنیم (مهمترین قسمت کار همین است)
  9. بتوانیم قطعه معیوب را ترمیم، جایگزین و یا اصلاح کنیم

از آنجا که در قسمتهای قبلی با موارد شماره 1 و 2 آشنا شدید اکنون به شرح بلوک دیاگرام تلفن همراه و تبلت، ارتباط قطعات و قسمت های مختلف و سپس به وظایف آنها می پردازیم .

تفاوت کلی موبایل، تبلت و فبلت از دید تعمیرات آنها

از لحاظ تعمیر هر سه دستگاه بسیار مشابه به یکدیگر هستند و تفاوت اصلی در ابعاد نمایشگر آنها می باشد . در نتیجه اگر تعمیر موبایل را خوب یاد بگیرید به راحتی می توانید تبلت ها و حتی ساعت های هوشمند را نیز تعمیر کنید.

چرا شناختن بلوک دیاگرام برای یک تعمیرکار ضروری است؟

زمانی که ما بلوک دیاگرام یک دستگاه را بشناسیم، در واقع می دانیم که هر قسمت به چه قسمت های دیگر در ارتباط است و در نتیجه می توانیم تشخیص دهیم که اگر یک قسمت از دستگاه خراب شود این خرابی  به کدام قسمت ها محدود می شود و عیب یابی ساده تر می شود.

دسته بندی قسمت های سخت افزاری موبایل و تبلت

مدار تلفن همراه و تبلت از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

(User Interface (UI – رابط کاربر

هر قسمتی که مستقیما با کاربر در ارتباط باشد را رابط کاربر می گویند . مهمترین قسمت های رابط کاربر عبارتند از :

نمایشگر، صفحه کلید، بلندگو ، کپسول گوشی و …

   مدار رادیویی یا مدار آنتن-  Radio Frequency(RF)

مدار رادیویی در واقع مداری است که ارتباط بی سیم را بین گوشی و شبکه تلفن همراه برقرار می کند. به این مدار اصطلاحا مدار آنتن نیز گفته می شود .

Base Band باند پایه

باند پایه شامل مدارات و قطعاتی از قبیل  CPU-RAM-FLASH-POWER IC و … می باشد .

کدام یک از این سه قسمت بیشتر آسیب پذیر است؟

به علت ارتباط مستقیم بخش UI با کاربر بیشترین خرابی (بیشترین درآمد) در این قسمت می باشد . ضمنا قطعات قسمت UI طوری طراحی شده اند که به راحتی قابل تعویض هستند.

بلوک دیاگرام  تلفن همراه و تبلت

برای شروع بلوک دیاگرام موبایل نوت 4 سامسونگ را انتخاب می کنیم .انتخاب این مدل به علت کامل بودن امکانات این مدل می باشد .در واقع گوشی های بعدی تنها در کیفیت افزایش داشته اند لذا تغییر اساسی در بلوک دیاگرام ایجاد نگردیده است.

HARDWARE REPAIRING

آموزش تعمیرات سخت افزار – تحلیل بلوک دیاگرام- برای مشاهده تصویر به صورت تمام صفحه بر روی آن کلیک کنید

 

شرح قسمت های بلوک دیاگرام 
(Application Processor(AP

پردازنده اصلی یا پردازنده کاربردها می باشد که وظیفه آن پردازش سیگنال و مدیریت سیستم عامل می باشد . همچنین این پردازشگر مدیریت تصویر نمایشگر و صفحه لمسی، سنسور اثر انگشت، رابط موبایل با تلویزیون های HD، ماژول قلم رادیویی WACOM ، سنسور 6 محوری، دوربین جلو و پشت را بر عهده دارد. این پردازشگر که به  Samsung Exynos 5433 Octa نیز معروف است در گوشی نوت 4 بر روی یک حافظه ترکیبی شامل حافظه موقت RAM 3G-DDR3 + حافظه پایدار 32 گیگا بایتی بصورت دو طبقه قرار گرفته است و به صورت مجتمع به عنوان بلوک AP  در این دیگرام مشخص شده است. بدیهی است که در صورت خرابی بخش اصلی پردازشگر یا حافظه، گوشی روشن نخواهد شد و در صورت خرابی هر یک از بخش های مدیریت کننده ذکر شده آن بخش از کار می افتد.

Power Management IC

PMIC

بلوک مدیریت تغذیه می باشد که وظیفه برق رسانی (تامین ولتاژهای تثبیت شده مناسب هر قسمت) و تغذیه قسمتهای مختلف را بر عهده دارد . در این مدل گوشی این بلوک به دو زیر بلوک تقسیم شده است :

AP PMIC

این واحد با پردازنده در ارتباط است

IF PMIC

این واحد با بخش مودم (CP) در ارتباط است و همچنین مدیریت ویبراتور را بر عهده دارد .

در صورت خرابی کلی بلوک تغذیه گوشی روشن نخواهد شد و در صورتی که تامین ولتاژ قسمتهای غیر اصلی فراهم نشود گوشی روشن می شود اما آن بلوک بدرستی عمل نخواهد کرد.

Call Processor

CP

تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط و هماهنگی بین قسمتهای فرستنده و گیرنده، پردازنده اصلی، بخش صوتی را فراهم می کند همچنین کلاک پالس مورد نیاز راه اندازی سیم کارت و مموری از این بخش تامین می شود.

TRANSCEIVER یا فرستنده و گیرنده

کلمه TRANSCEIVER ترکیبی از دو کلمه Transmitter و  Receiver می باشد . این بلوک شامل ماژول فرستنده-گیرنده های دستگاه می باشد. که وظیفه پردازش سیگنال های ارسالی و دریافتی در دستگاه را به عهده دارد.

در صورت خرابی این بلوک آنتن دهی گوشی دچار مشکل خواهد شد.

 

 

enemad-logo