پردازنده های موبایل و تبلت

مقدمه

پردازنده یکی از مهمترین قسمت ها در کامپیوتر پردازنده می باشد. در موبایل هم پردازنده از مهمترین قسمت ها است. تفاوت هایی بین این دو پردازنده وجود دارد. پردازنده کامپیوتر  CPUنامیده می‌شود که در واقع همان مغز متفکر کامپیوتر می باشد اما در تلفن همراه به آن  Socمی گویند که مخفف system on chip (تراشه روی سیستم) است. Socشامل قطعات مختلفی است و بخش های مختلف در تلفن همراه شما به این قسمت مربوط است. این قسمت شامل cpuو GPU و سنسورهای مختلفی می باشد،حتی کیفیت تصاویر در دوربین تلفن همراه، کیفیت وضوح فیلم ها در موقع پخش وحتی قسمت هایی مانند داده های تلفن همراه و wifi از این موارد می باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های پردازنده های موبایل قدرت کنترل میزان حرارت در گوشی می باشد که بسیار مورد توجه است.

در این مقاله بزرگترین شرکت های ساخت پردازنده های موبایل را به اختصار توضیح داده و انواع آن ها را به شما معرفی می کنیم.

پردازنده کوالکام

کوالکام یک شرکت آمریکایی است که حدود 42 درصد از پردازنده های مورد نیاز شرکت های معتبر تلفن همراه را تولید می کند Snapdragon 845 جدیدترین پردازنده این مجموعه می باشد که در گوشی هایی مانند S9  ، Note9 S9 plus (سامسونگ) و جدیدترین گوشی های اندرویدی دیگر مانند برند چینی شیائومی در زمان نوشتن این مقاله بکار رفته است. این چیپست 8 هسته ای می باشد و فرکانس آن 8/2 گیگاهرتز می باشد.

قوی ترین آموزشگاه تعمیر موبایل و تبلت در کشور

پردازنده کوالکام

کوالکام در چیپست های خود از GPU (پردازشگر گرافیکی ) Adernoاستفاده می کند. و بر خلاف دیگر شرکت ها معماری پردازنده های خود را به دیگران می فروشد.

به روز ترین حافظه RAM که در تلفن های همراه جدید مشاهده می شود  LPDDR4 و LPDDR4X  است که در حدود 20 درصد سرعت بهتری نسبت به قطعات قبلی دارند.

کوالکام تا کنون در 4 رده مختلف به تولید چیپست پرداخته است:

[table id=15 /]

در سری 800 ، 4 مدل مختلف تا به حال وجود دارد که اولین نوع آن اسنپدراگون 820 می باشد. در مدل های 820 و 821 فرکانس 14 نانو متری استفاده شده است. در اسنپدراگون 835 از فرایند 10 نانومتری استفاده شده است و تا مدت ها به حرف اول را میزد و هنوز هم جزو بهترین ها می باشد که تا سالها می تواند نیاز شما را برطرف کند.

اسنپدراگون 845 آخرین مدل در کوالکام است. با فرایند 10 نانومتری که فرکانس آن 2.8 GHz و از GPU آدرینو استفاده کرده است.

 

 

 

 

پردازنده شرکت اپل

این پردازنده ها با علامت A نمایش داده می شوند. جدیدترین و به روز ترین پردازنده های بکار رفته در تلفن های اپل A13 می باشد که در گوشی آیفون  11استفاده شده است.

آموزش تخصصی کاربری تلفن همراه

پردازنده اپل

 

[table id=14 /]

 نکته جالب !!!! 

در برخی از تبلت های فوق العاده بی کیفیت چینی برای نام گذاری چیپست ها به تقلید از شرکت اپل از حرف A استفاده شده که این کار فقط به منظور فریب کاری است و هیچ ارتباطی به شرکت اپل ندارد .

Exynos (اِکسینُس)

این چیپست با نام های دیگری مانند اگزینوس نیز تلفظ می شود.

چیپست مخصوص شرکت سامسونگ می باشد که اولین بار در سال 2010 با نام Exynos 3 بر روی گوشی های مدل Galaxy s مورد استفاده قرار گرفت.

چیپست Exynos تا به حال در 3 رده مختلف تولید شده که هر رده داری ورژن های مختلفی می باشد. هر رده از این چیپست ها دارای مشخصات مختلفی می باشد که در گوشی های مختف مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین آموزشگاه تعمیر موبایل در شیراز

با آموزشگاه فوق تخصصی بی‌اذیّت ((فوق تخصص شوید))

[table id=16 /]

 

پردازنده های مدیا تک

یک شرکت تایوانی که در ابتدا تولید تراشه های نیمه هادی را انجام می داد در سال 2012 وارد ساخت چیپست های گوشی های هوشمند شد. این تراشه ها با اینکه از مشخصات نسبتاً خوبی برخوردارند اما کیفیت چندان بالایی ندارند و نسبت به دیگر رقبای خود در سطح پایین تری هستند.و بیشتر در گوشی های پایین رده و میان رده مورد استفاده قرار می گیرند.

این چیپست ها در انواع مختلفی تولید شده است که ما به صورت خلاصه به آن ها می پردازیم.

چیپست های MT

این چیپست ها در انواع مختلفی وجود دارند

MT675x که در واقع در سری های مختلف این چیپست به جای x اعداد مختلف قرار می گیرد مانند MT6750,MT6752 و …

MT673x این ورژن هم دارای سری های مختلفی هست مانند MT6739, MT6737

چیپست های P

مانند Helio P30, Helio P23, Helio P60  در تلفن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند

[table id=19 /]

Image result for ‫مدیا تک‬‎

برای اطلاع از شرایط کلاس های آموزش تعمیر موبایل و تبلت آموزشگاه بی‌اذیّت کلیک کنید

پردازنده های اینتل (Intel)

یکی از پردازنده هایی که در تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است متعلق به شرکت Intel می باشد. شرکت اینتل در واقع یکی از ابرقدرت ها در زمینه پردازنده های کامپیوتر می باشد اما در پردازنده های تلفن همراه موفقیت چندانی در مقابل سایر رقبای قدرتمند خود کسب نکرده است.

شرکت اینتل در سال 2015 خود را از حیطه رقابت و ساخت پردازنده های موبایل کنار کشید، اما امسال پردازنده جدیدی را به نام  SC9853i را وارد بازار کرد.

یکی از مسائلی که باعث شد این شرکت در پردازنده های تلفن همراه موفقیت چندانی نداشته باشد مشکلاتی بود که در این پردازنده وجود داشت مثلاً در این پردازنده ها ممکن است نتوان بعضی از بازی های گرافیکی را نصب نمود یا تصاویر را به صورت 4k ضبط نمود.

در ادامه تعدادی از پردازنده های اینتل و مشخصات آن ها را می توانید ببینید.

[table id=20 /]

پردازنده OMAP

پردازنده OMAP یک از پردازنده های به کار رفته در تلفن همراه ایست که مخفف Open Multimedia Applications Platform می باشد که توسط شرکت Texas Instruments تولید شده است. در واقع OMAP یک پردازنده معماری ARM را به همراه یک یا چند پردازنده تخصصی متمرکز می کند.

این اولین نوع آن OMAP1 می باشد که در اولین سری با فرایند ساخت 130 نانومتری وارد بازار شد. اما به تدریج شروع به پیشرفت کردو کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشید.

[table id=21 /]

هر کدام از انواع مختلف OMAP که در بالا به آن اشاره شد دارای سری های مختلفی می باشد.که در ادامه به نام تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

[table id=22 /]

پردازنده HiSilicon

HiSilicon یک شرکت چینی است که به تولید پردازنده های تلفن همراه می پردازد که متعلق به شرکت هوآوی می باشد.

[table id=23 /]

اگر به مبحث پردازنده ها علاقه مند هستید، این صفحه را دنبال کنید.

تهیه و گردآوری : مهندس مریم عرب پور

نظارت و ویرایش : مهندس مجتبی بی‌اذیّت

  منابع و مراجع

https://news.softpedia.com/news/apple-to-make-iphone-x-a-monster-with-six-core-processor-517680.shtml

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/exynos/products/all-processors/

کلمات کلیدی

پردازنده های موبایل پردازشگر مقایسه پردازشگرها با یکدیگر آموزش تعمیر موبایل و تبلت فنی و حرفه ای مقایسه پردازنده های موبایل و تبلت پردازنده کوالکام پردازنده کوالکام بهتر است یا اکزینوس سی پی یو مدیاتک پردازنده های اینتل  پردازنده گوشی های ایسوس

 

enemad-logo