آموزش باکس Easy JTAG – تغییر سایز پارتیشن های GPT هارد

مقدمه

گاهی اوقات گوشی ها نیاز به پروسه تعویض eMMC دارند و گاهی می خواهیم حافظه داخلی گوشی را به مقدار بیشتری ارتقا دهیم .برای مثال فرض کنید می خواهیم یک گوشی سامسونگ J3-2016 یا به طور دقیق تر SM-J320FN را که دارای حافظه داخلی 8 گیگ می باشد . به حافظه داخلی 16 گیگ ارتقا دهیم .اگر  ما حافظه جدید 16 گیگ را با فایل دامپ 8 گیگ پروگرم کنیم و از پارتیشن ها را بخوانیم با مساله ای مانند شکل زیر روبرو خواهیم شد.

نحوه تغییر سایز پارتیشن های eMMC

خوب مشکل کجاست ؟ بله داده های دامپ همان پامترهای قبلی است و در نتیجه گوشی تغییری نکرده است.پس نیاز به محاسبه جدول GPT جدیدی برای آی سی eMMC جایگزین داریم .

مراحل ایجاد GPT Table جدید

برای رفع این مشکل کافیست بر روی دکمه Repair Table کلیک کنید تا اندازه GPT با ظرفیت eMMC هماهنگ شود.شکل زیر بیانگر رفع شدن مشکل اندازه جدول GPT می باشد.

اصلاح جدول GPT

گام بعدی کار تغییر اندازه پارتیشن USERDATA است که هنوز از فضایی معادل 4.75Gb استفاده می کند در صورتی که می تواند فضای خیلی بیشتری را در اختیار داشته باشد(نکته اخرین پارتیشن برای تغییر اندازه استفاده می شود) و پنجره تغییر پارتیشن ظاهر می شود .

کار با پنجره تغییر پارتیشن ساده است. می توان به کمک یک نوار لغزنده پارتیشن گوچکتر را از پارتیشن بزرگتر بسازید. عکس زیر این مطلب را برای شما روشن می کند.برای ساخت پارتیشن دلخواه ابتدا نوار لغزنده را به مکان مناسب جابجا کنید و سپس بر روی Resize Partition کلیک کنید و نهایتا آن را تایید کنید.

بعد از چند ثانیه پارتیشن به اندازه جدید تغییر می کند.در این مرحله ما باید این پارتیشن را از طریق ریکاوری یا توسط Easy JTAG suite  فرمت کنیم.سیستم عامل اندروید می تواند از تمامی فضا استفاده کند

تمام

ترجمه با اندکی تصرف : مهندس مجتبی بی‌اذیّت

منابع و مراجع

Guide for resizing GPT partitions

enemad-logo