انواع پردازنده های تلفن همراه

یکی از مهمترین قسمت ها در کامپیوتر پردازنده می باشد. در موبایل هم پردازنده از مهمترین قسمت ها است. تفاوت هایی بین این دو پردازنده وجود دارد. پردازنده کامپیوتر  CPUنامیده می‌شود که در واقع همان مغز متفکر کامپیوتر می باشد اما در تلفن همراه به آن  Socمی گویند که مخفف system on chip (تراشه روی سیستم) است. Socشامل قطعات مختلفی است و بخش های مختلف در تلفن همراه شما به این قسمت مربوط است. این قسمت شامل cpuو GPU و سنسورهای مختلفی می باشد،حتی کیفیت تصاویر در دوربین تلفن همراه، کیفیت وضوح فیلم ها در موقع پخش وحتی قسمت هایی مانند داده های تلفن همراه و wifi از این موارد می باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های پردازنده های موبایل قدرت کنترل میزان حرارت در گوشی می باشد که بسیار مورد توجه است.

در این جا دو تا از بزرگترین شرکت های ساخت پردازنده های موبایل را به اختصار توضیح داده و انواع آن ها را به شما معرفی می کنیم.

کوالکام

یک شرکت آمریکایی است که حدود 42 درصد از پردازنده های مورد نیاز شرکت های معتبر تلفن همراه را تولید می کند Snapdragon 845 جدیدترین پردازنده این مجموعه می باشد که در گوشی هایی مانند S9و S9 plus (سامسونگ) مورد استفاده قرار می گیرد. این چیپست 8 هسته ای می باشد و فرکانس آن 8/2 گیگاهرتز می باشد.

کوالکام در چیپست های خود از GPU (پردازشگر گرافیکی ) Aderno استفاده می کند. و بر خلاف دیگر شرکت ها معماری پردازنده های خود را به دیگران می فروشد.

به روز ترین حافظه RAM که در تلفن های همراه جدید مشاهده می شود  LPDDR4 و LPDDR4X  است که در حدود 20 درصد سرعت بهتری نسبت به قطعات قبلی دارند.

کوالکام تا کنون در 4 رده مختلف به تولید چیپست پرداخته است:

 

[table id=15 /]

در سری 800 ، 4 مدل مختلف تا به حال وجود دارد که اولین نوع آن اسنپدراگون 820 می باشد. در مدل های 820 و 821 فرکانس 14 نانو متری استفاده شده است. در اسنپدراگون 835 از فرایند 10 نانومتری استفاده شده است و تا مدت ها به حرف اول را میزد و هنوز هم جزو بهترین ها می باشد که تا سالها می تواند نیاز شما را برطرف کند.

اسنپدراگون 845 آخرین مدل در کوالکام است. با فرایند 10 نانومتری که فرکانس آن 2.8 GHz و از GPU آدرینو استفاده کرد

 

 

 

 

پردازنده شرکت اپل

این پردازنده ها با علامت A نمایش داده می شوند. جدیدترین و به روز ترین پردازنده های بکار رفته در تلفن های اپل A11 می باشد که در گوشی آیفون X استفاده شده است.

 

[table id=16 /]

 

 

enemad-logo