تکنولوژی ها و امکانات موبایل و تبلت

NFC

NFC در واقع مخفف Near Field Communication می باشد. همانطور از اسم آن مشخص است برای ارتباطات در فاصله نزدیک استفاده می شود.

برای استفاده از NFC باید این تکنولوژی بر روی هر دو سیستم ارتباطی وجود داشته باشد و فعال باشد. نهایت فاصله برای انتقال داده ها در این تکنولوژی 4 سانتی متر است.

امروزه در تلفن های همراه هوشمند و لپ تاپ ها این تکنولوژی وجود دارد.

بیشترین کاربرد مورد استفاده از این تکنولوژی برای انتقال عکس و مخاطبین می باشد.

NFC در واقع نسخه گسترش یافته RIFD می باشد در واقع RIFD یک تکنولوژی یک طرفه است و در فاصله های بیشتری می تواند کار کند. اما NFC یک تکنولوژی دو طرفه است و فقط می تواند در فاصله 4 سانتی متر عمل کند.

یکی از کاربرد های NFC کیف پول دیجیتال می باشد: برای استفاده ازکیف پول دیجیتال باید نرم افزار مخصوص را نصب کنیم و با نصب آن بسیاری از کارها را راحت تر می توان انجام داد. با نزدیک کردن گوشی  که NFC آن فعال شده است به دستگاه کارت خوان، ارتباط برقرار شده و پس از وارد کردن رمز ورود یا اثر انگشت می توانید وجه پرداخت نمایید.

Gorilla glass

فناوری است که توسط شرکت Corning طراحی شده است.این فناوری در واقع شیشه ای مخصوص است که در تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرد. اولین بار این تکنولوژی در گوشی آیفون مورد استفاده قرار گرفت.

از ماده ای به نام آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته شده است. این ماده به راحتی در طبیعت یافت نمی شود در واقع این ماده ترکیبی از 3 ماده سیلیکون، آلومینیوم و اکسیژن است. درواقع پوشش شیشه ای است که برای محافظت در لوازم الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه ، تلویزیون، نمایشگرهای کامپیوتر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

[table id=18 /]

 

FingerPrint

اثر انگشت در تمامی افراد کاملاً متفاوت است و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای امنیت در تلفن همراه می توان از آن استفاده کرد که به این تکنولوژی Finger print نامیده می شود. یکی از دلایل دیگری که از این تکنولوژی استفاده می شود این است که زمان کمتری برای قفل گشایی تلفن همراه لازم است.

انواع مختلف این تکنولوژی را به اختصار به شما توضیح می دهیم:

1) اسکنر اثر انگشت نوری

اسکنرهای نوری (Optical Scanners) از قدیمی ترین انواع اسکنرهای اثر انگشت هستند که تصویر نوری اثر انگشت را تحلیل کرده و در الگوریتم مخصوص قرار می دهد و به شناسایی اثر انگشت می پردازد. هر چقدر رزولوشن اسکنر اثر انگشت بیشتر باشد ضریب دقت آن بیشتر خواهد بود و به همین دلیل قطعا میزان امنیت بالاتر خواهد رفت.

معایب:

  1. ساختار پیچیده در هنگام ساخت
  2.  افزایش ضخامت بدنه تلفن همراه
  3. ضعف امنیتی

از این اسکنر در گوشی های میان رده استفاده می شود.

 

2) اسکنر اثر انگشت خازنی

در این نوع اسکنرها یک خازن الکترولیتی است و با استفاده از یک مدار خازنی اطلاعات اثر انگشت کاربر را اسکن می کند و به پردازش آن می پردازد. در خازن بار الکتریکی وجود دارد و خازن دارای شارژ می باشد با تماس انگشت با صفحات آن در نقاطی که برجستگی های اثر انگشت وجود دارد بارالکتریکی تغییر می کند و در نقاطی که که برجستگی وجود ندارد تغییر بار الکتریکی نخواهیم داشت و با استفاده از این روش به اسکن اثر انگشت می پردازد. هر چه تعداد خازن ها افزایش پیدا کند امنیت افزایش خواهد یافت.

اسکنرهای اثر انگشت Swip  نیز جزو همین دسته می باشند که برای کاهش هزینه ها در آن ها از تعداد خازن کمتری استفاده شده است و عملکرد آن ها به گونه ای است که باید انگشت  را  روی اسکنر بکشیم.

 

3) اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

جدیدترین انواع اسکنرهای اثر انگشت به نام اولتراسونیک هستند در این نوع سنسورها از یک فرستنده و گیرنده اولتراسونیک استفاده می شود که در واقع نوعی اسکنر می باشد. در هنگام برخورد انگشت با این اسکنر پالس های اولتراسونیک به سمت انگشت ارسال می شود و تعدادی از این پالس ها به سمت اسکنر برگشت داده می شود و بر حسب پالس های برگشت خورده به پردازش اثر انگشت شما می پردازد و هر چه مدت زمان برخورد انگشت و اسکنر بیشتر باشد این اسکنر بهتر عمل می کند.

 

اطلاعات مربوط به اثر انگشت در کجا ذخیره می شود؟

در پردازنده ARM به صورت کامل محافظت شده در یک چیپ مخصوص ذخیره می شود که به راحتی در اختیار دیگر واحدها قرار نگیرد.

 

جدیدترین اسکنراثر انگشت:

شما شاهد اسکنرهای اثر انگشت جدید در تلفن های همراه هستید. مثلاً در گوشی هوآوی mate 20 pro اسکنر اثر انگشت آن در زیر صفحه نمایشگر قرار گرفته است و شما با روشن کردن  صفحه نمایشگر، می توانید شکل حسگر اثر انگشت را ببینید در واقع این سنسور به صورت جداگانه بر روی تلفن همراه نصب نشده است این سنسور جزو اسکنرهای نوری به شمار می رود

جدیداً شرکت کوالکام پردازنده ای معرفی کرده است که حسگر آن هم در صفحه نمایشگر هست اما این اسکنر از نوع اولتراسونیک می باشد

 

active noise cancellation

یکی از امکانات جدیدی در تلفن همراه بکار رفته است active noise cancellation (ویژگی حذف نویز) می باشد.

این تکنولوژی با نویز های مزاحم مقابله می کند و در واقیع نویزهای اضافی را حذف می کند.

در واقع در این تکنولوژی ابتدا نویز را دریافت کرده و آن را معکوس می کند و نویز اصلی و معکوس شده دارای دامنه یکسان و فاز مخالف هستند و به همین دلیل یکدیگر را خنثی می کنند و این امر باعث حذاف نویز می شود.

 

Gyroscope

این تکنولوژی حرکت و چرخش گوشی را تشخیص می دهد در واقع حرکت به سمت بالا و پایین و چپ و راست را تشخیص می دهد

اولین ژیروسکوپ در سال 2010 توسط گوشی IPhone4 به بازار معرفی شد.

از جمله کاربردهای آن می توان به انواع بازی ها و برنامه های کاربردی مانند Android Photo Sphere و Google Sky Map نام برد.

 

Light Sensor

این سنسور در کنار دوربین جلوی تلفن همراه قرار می گیرد و بر اساس نور محیط نور صفحه تلفن را تنظیم می کند. مثلاً اگر نور شدید باشد نور صفحه را زیاد می کند و در تاریکی اتاق نور صفحه کم می شود. این سنسور در برخی گوشی های جدید به گونه ای عمل می کند که میزان نور سفید و قرمز و سبز و آبی را تشکیل می دهد و تولید نور صفحه را مجددا انجام می دهد و به همین دلیل تصویر در نورهای متفاوت با کیفیت بهتری دیده می شود.

 

 Proximity Sensor

این سنسور همانطور که از نام آن مشخص است برای تشخیص فواصل نزدیک بکار می رود. در واقع این سنسور به گونه ای عمل می کند که هنگامی که تلفن همراه را به صورت خود نزدیک کنید صفحه نمایش خاموش می شود. در این سنسور از نور مادون قرمز استفاده شده است که هنگامی تلفن همراه به صورت نزدیک می شود سنسور مقدار فاصله تا صفحه نمایش را اندازه گیری می کند و در صورت فاصله کم به سرعت برق صفحه نمایش قطع می شود و در نتیجه صفحه خاموش می شود و در صورت فاصله صفحه روشن می شود.

 

Heart Rate Meter

همانطور که از نام آن مشخص است برای شمارش تعداد ضربان قلب فرد بکار می رود و فرد می تواند با در دست گرفتن گوشی به تعداد ضربان قلب پی ببرد.

 

Pedometer

این سنسور به شمارش قدم ها می پردازد. شما با در دست داشتن تلفن همراه هر قدمی را که بردارید شمرده خواهد شد و می توانید توسط اپلیکیشن های مختلف این تعداد را ببینید.

 

Magnetometer

این سنسور برای تشخیص میدان مغناطیسی بکار می رود. و اپلیکیشن هایی مانند قطب نما و قبله نما از این سنسور استفاده می کنند.

 

Acceleromete

این سنسور که میزان شتاب را اندازه گیری می کند. مثلا زمانی که گوشی را از سمتی به سمت دیگر می چرخانیم شتاب دستگاه تغییر می کند. می تواند تشخیص دهد که گوشی بر روی صفحه نمایش است یا به پشت قرار گرفته است.

 

Barometer

Barometer (فشارسنج) سنسوری است که  برای اندازه گیری فشار اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Thermometer

این سنسور که گرما سنج نام دارد برای اندازه گیری دمای باتری و دمای داخلی تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که دمای گوشی از یک حد بیشتر شود باعث می شود که به صورت خودکار خاموش شود تا دما کاهش پیدا کند.

 

 detecting harmful radiation (سنسور تشخیص امواج مضر برای بدن)

این سنسور برای انداره گیری مواد مضر موجود در محیط بکار می رود و اولین بار در Sharp Pantone 5 مورد استفاده قرار گرفت.

 

Iris Scanner

Iris Scanner سنسور تشخیص عنبیه چشم می باشد. دوربین جلوی تلفن همراه چهره و چشم شما رو تشخیص می دهد سپس از این سنسور نور مادون قرمزی به چشمان شما ارسال می شود و دوربین مخصوص، چشم شما را اسکن می کند و با نرم افزارهای مخصوص آن را تحلیل و کدگذاری می کند. استفاده از نور مادون قرمز باعث می شود که در صورت تاریک بودن یا استفاده از عینک بازهم اسکن عنبیه با دقت انجام پذیرد. این تکنوژی امنیت تلفن همراه با بسیار بالا می برد زیرا قابلیت هک کردن در آن وجود ندارد و از طرف دیگر خطای این تکنولوژی حدود 1 به 2 میلیون است و همچنین احتمال خرابی این سنسور بسیار کم می باشد.

 

سنسور تشخیص چهره

این سنسور بیشتر در دو مدل گوشی معرفی شده است گوشی های سامسونگ و اپل

سنسور در گوشی های سامسونگ به این گونه عمل می کند که با استفاده از دوربین جلو عکسی از کاربر گرفته می شود و با عکس موجود در سیستم مقایسه می شود به گفته سامسونگ این روش از امنیت پایینی برخوردار است و به راحتی قابل هک می باشد.

اما شرکت اپل این تکنولوژی را بسیار گسترش داده است و امنیت بالایی به وجود آورده است. در این تکنولوژی که Face ID  نامیده می شود ابتدا صورت کاربر را با نور مادون قرمز پوشانده و سپس 30 هزار نقطه را به سمت آن ارسال می کند و سپس بازتاب این نورها توسط دوربین مخصوص ثبت می شود و پردازش تصویر انجام می پذیرد. در واقع تصویر سه بعدی از صورت اسکن می کند و جزئیات بیشتری را در اختیار می گیرد و به همین دلیل امنیت بسیار بالا می رود . از این تکنولوژی در آیفون 10 استفاده شده است.

 

رزولوشن

رزولوشن یا همان وضوح تصویر می باشد. در واقع کیفیت تصویر را به ما معرفی می کند، به عبارتی هر چقدر رلزولوشن بیشتر باشد کیفیت تصویر بهتر خواهد بود

در این جا چند رزولوشن مطرح که در تلفن همراه استفاده می شود به شما معرفی می کنیم:

[table id=24 /]

 

 

 

 

 

ادامه دارد…

 

کلمات کلیدی:انواع سنسور در تلفن همراه ،  NFC، Gorilla glass , Finger Printactive noise cancellationGyroscopeLight Sensor Proximity SensorHeart Rate Meter , PedometerMagnetometerAccelerometeBarometerThermometer , detecting harmful radiation    , Iris Scanner سنسور تشخیص چهره

 

منابع:

https://lifehacker.com/5943006/what-is-nfc-and-how-can-i-use-it

https://gizmodo.com/all-the-sensors-in-your-smartphone-and-how-they-work-1797121002

https://www.gsmarena.com/glossary.php3?term=sensors

https://www.androidauthority.com/how-fingerprint-scanners-work-670934

enemad-logo