دوربین TOF چیست؟

با رکود فروش گوشی‌های هوشمند در برخی از بازارها، سازندگان دستگاه با استفاده از ویژگی‌هایی از قبیل سنسورهای چندگانه دوربین عقب، دوربین‌های سلفی و فاکتورها و عوامل تاشو، تلاش‌های خود را برای نوآوری افزایش داده‌اند. در حال حاضر تکنولوژی جدید دوربین (Time-of-Flight (ToF توجه سازندگان تلفن‌های هوشمند را به خود معطوف نموده است.

یک دوربین زمان پرواز چیست؟

  • سیگنال نور مادون قرمز ساطع می‌کند
  • مدت زمان بازگشت سیگنال را اندازه‌گیری می‌کند
  • عمق را بر اساس داده‌های استخراج شده تعیین می‌کند

دوربین ToF از نور مادون قرمز برای تعیین اطلاعات عمیق استفاده می‌کند. حسگر یک سیگنال نوری را منتشر می‌کند که به جسم مورد نظر برخورد کرده و به حسگر بازمی‌گردد. سپس زمان لازم برای بازگشت اندازه‌گیری شده و قابلیت اندازه‌گیری عمیق فراهم می‌شود. این یک مزیت بزرگ نسبت به سایر فن‌آوری‌ها محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند با یک پالس لیزر مسافت‌ها را در یک صحنه و چشم‌انداز کامل اندازه‌گیری کند.

از ToF به عنوان دوربین بُرد یا حتی حسگر سه بعدی یاد می‌شود که در مقایسه با سایر فن‌آوری‌های اسکن سه بعدی نسبتاً ارزان است. این حسگرها می‌توانند تا 160 فریم در ثانیه برسند، بدین معنا که آنها برای برنامه‌های زمان-واقعی مانند تاری زمینه فیلم در حالت on-the- fly عالی هستند.البته با این وجود بهتر است که از قابلیت توان پردازشی نیز استفاده کنند. پس از جمع‌آوری داده‌های از راه دور، ویژگی‌هایی نظیر تشخیص شی یا هدف با الگوریتم‌های مناسب به راحتی انجام‌پذیر هستند.

یک دوربین زمان- پرواز توانایی انجام چه کارهایی را دارد؟

  • اسکن شی، تشخیص ژست، جهت‌یابی
  • برای اندازه‌گیری فاصله و حجم، ردیابی شی و ارتفاع سنج‌ها استفاده می‌شود
  • از لحاظ تئوری دوربین‌های ToF بهتر می‌توانند زمینه‌های عکس را در حالت پرتره محو کنند
  • همچنین به تصویربرداری سه بعدی و بهبود تجربیات Augmented Reality) AR) کمک می‌کند

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (AR) یک نمای مستقیم یا غیر مستقیم از یک محیط فیزیکی و جهان واقعی است و اطلاعات تولید شده با کامپیوتر همانند صدا، ویدئو، گرافیک یا داده­ های GPS به تصاویر محیط واقعی افزوده شده است.

فناوری دوربین‌های ToF چندان جدید نیستند، اما در حال پیشرفت هستند و به سرعت در حال کارایی، مقرون‌ به‌صرفه تر و در دسترس‌تر شدن هستند. برای اولین بار، دوربین‌های ToF در تلفن های هوشمند مصرفی هوآوی Honor View 20 که اخیراً به بازار عرضه می‌شوند، ظاهر شده اند.

مرجع: https://www.pocket-lint.com/

مطالب مرتبط

enemad-logo