+HDR10 چیست؟

High Dynamic Range که معمولاً HDR نامیده می‌شود یکی از مهمترین فن‌آوری‌های جدید ویدیویی از زمان ارتقاء تعریف استاندارد به HD است. احتمالاً عباراتی نظیر Dolby Vision ، HDR10 ، HLG یا اخیراً +HDR10 شنیده شده است. اما +HDR10 چیست؟ چگونه می‌توان آن را بدست آورد؟ و شاید مهمتر از همه، آیا بهترین قالب HDR به‌شمار می‌رود؟

HDR چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم +HDR10 را مورد بحث و بررسی قرار دهیم باید بدانیم که HDR چیست. HDR مخفف High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. همانطور که از نام آن مشخص است، فعال کردن آن موجب افزایش محدوده دینامیکی تصاویر می‌شود.منظور از محدوده دینامیکی، تفاوت مقدار روشنایی بین تاریکترین و روشنترین نواحی تصویر است که قابل تشخیص باشند. HDR برای فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی کاربرد دارد و این امکان را فراهم می کند تا تصاویری با کنتراست بالا، میزان روشنایی بالاتر و دقت بیشتر در رنگ مشاهده نمایید.

HDR حداقل به دو چیز نیاز دارد: نمایشگر با قابلیت HDR و منبع ویدیو HDR، مانند پخش کننده 4K HDR Blu-ray و پخش کننده Blu-ray سازگار، یا فیلم HDR درNetflix. در کنار قابلیت HDR همواره از قابلیت WCG یا همان محدوده وسیع‌تر طیف‌های رنگی یاد می‌شود. در واقع تلویزیون‌ها و نمایشگرها قادر به پوشش محدوده وسیع‌تری از رنگ‌ها در مقایسه با آنچه در محتویات اچ‌ دی یا بلوری مشاهده می‌کنیم خواهند بود. بعضی مواقع مردم فکر می‌کنند که 4K و HDR یکسان هستند، اما این طورنیست. همه نمایشگرهای 4K قادر به HDR نیستند، اما بیشتر تلویزیون‌های جدید از 4K UHD و HDR پشتیبانی می کنند. انواع مختلفی ازHDR وجود دارد که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند.

HDR10 چیست؟

هر نمایشگر با قابلیت HDR با HDR10 سازگار است. این استاندارد ویدیویی 10 بیتی در دیسک‌های Blu-ray منطبق با این فن‌آوری وجود دارد، این استاندارد میزان نور مورد نیاز را به صفحه‌ نمایش یادآوری می‌کند. حداکثر میزان روشنایی فرمت HDR10 به 1000 نیت (1000 nits) می‌رسد وتنظیمات رنگ 10 بیتی (10 bits) را فراهم می‌کند. به خودی خود این اعداد چندان معنایی ندارند، اما در زمینه‌ای که فعالیت دارند؛ در مقایسه با SDR معمولی، HDR10 اجازه می‌دهد تا تصویری بیش از دو برابر روشن باشد، با افزایش در کنتراست (تفاوت بین سیاهترین سیاه‌ها و سفیدترین سفیدها)، و یک پالت رنگی که یک میلیارد سایه دارد.

مانند همه قالب‌های HDR ، چگونگی اجرای HDR10 به کیفیت نمایشگر یا تلویزیون بستگی دارد که شما آن را مشاهده می‌کنید. با این وجود، اگر به درستی به کار گرفته شود، HDR10 باعث می شود محتوای ویدیویی واقعاً خوب به نظر برسد.

+HDR10 چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست ، +HDR10 تمامی قسمتهای خوب HDR10 را به خود اختصاص داده و آنها را بهبود می‌بخشد. حداکثر روشنایی را به 4000 نیت (4000nits) افزایش می‌دهد، که در نتیجه باعث افزایش کنتراست نیز می‌شود. اما بزرگترین تفاوت در نحوه دستیابی به اطلاعات +HDR10 است. HDR10 دارای “فراداده” (“metadata”) استاتیک یا ایستا است، به این معنی که یک مجموعه از مقادیر برای کل مطالب تعیین شده است مانند تمام فیلم. این در حالی است که +HDR10 داده‌ای داینامیک یا پویا دارد واجازه می دهد تا برای هر فریم ویدیو تغییر کند. این بدان معنی است که در فراداده پویا این امکان وجود دارد که هر سکانس یا حتی فریم از یک فیلم به صورت جداگانه از نظر روشنایی، کنتراست ورنگ، تنظیم کیفیت شوند. مناطقی از صفحه که ممکن است تحت HDR10 بیش از حد اشباع شده باشد، جزئیات کامل خود را با +HDR10 نمایش می‌دهد. درمبحث لوازم الکترونیکی و مخصوصاً مبحث لوازم تصویری، منظور از فرا– داده ، اطلاعات جانبی موجود در ماورای سیگنال ویدیویی می ‌باشد که همراه با محتوای تصویر HDR، به منظور فرمان دادن به تلویزیون ارسال می‌گردد. هدف از این کار، تعیین چگونی نمایش محتوای دارای محدوده‌ی دینامیکی بالا، توسط نمایشگر می‌باشد.

+HDR10 با وجود داشتن یک قالب بدون حق امتیاز، توسط کنسرسیوم از سه شرکت – 20th Century Fox ،Panasonic و Samsung ساخته‌شد. به همین ترتیب، سازگاری +HDR10 تاکنون توسط سامسونگ و پاناسونیک به مدل های تلویزیون محدود شده است. +HDR10 هنوز پشتیبانی زیادی ندارد. Netflix از قالب جدید پشتیبانی نمی‌کند، اما Amazon Prime Video این کار را انجام می‌دهد. در آوریل 2019، یونیورسال متعهد شد که عناوین جدید و کاتالوگ پشتیبان را در +HDR10 منتشر کند، و 20th Century Fox نیز قرار است همین کار را انجام دهد.

Dolby Vision  

Dolby Vision یک فرمت پیشرفته HDR است که توسط Dolby Labs ساخته شده است، همان سازمانی که پشتیبان مجموعه معروف فن‌آوری‌های صوتی Dolby مانند Dolby Digital و Dolby Atmos است. Dolby Vision بسیار شبیه به +HDR10 است که از فرا داده‌های پویا و نه استاتیک استفاده می‌کند. این فرمت با تنظیم صحنه به صحنه و حتی فریم به فریم تصویر، جزئیات بیشتری را همراه‌ با دقت رنگ بالاتر به کاربر ارائه می‌کند. بهینه‌سازی محتوا در هر تصویر به‌صورت مجزا انجام می‌شود. البته فرایند و شیوه‌ی عملکرد Dolby Vision جزئیات بیشتری دارد. حداکثر میزان روشنایی Dolby Vision به 10000نیت می‌رسد، همچنین دقت رنگ نسبت به فرمت‌های دیگر افزایش می‌یابد(تا 12 بیت، برای 68 میلیارد رنگ شگفت آور). در حال حاضر، این مشخصات کمی حیرت‌انگیز است؛ هنوز هیچ نمایشگربا قابلیت 12 بیتی وجود ندارد و همچنان میزان روشنایی کالیبر آن نمونه‌های اولیه است. برخلاف +HDR10 که فقط در سال 2018 راه‌اندازی رسمی خود را آغاز کرده و تاکنون شاهد جذب محدودی از سوی کمپانی‌های محتوا و سخت‌افزار بوده است، البته قطعا به‌ مرور شاهد افزایش پشتیبانی و دسترسی به محتوا وسخت‌افزار این فرمت خواهیم بود، Dolby Vision چندین سال است که حضور دارد و از پشتیبانی گسترده‌ صنعت برخوردار است که می‌تواند به آن کمک کند تا در بلند مدت به فرمت پیشرفته HDR در انتخاب برسد. یکی از دلایلی که فراوانی Dolby Vision نسبت به HDR10 کمتر است این واقعیت است که این یک فن‌آوری اختصاصی است و شرکت‌هایی که مایل به اجرای آن در محتوا یا سخت‌افزار هستند، باید برای این کار هزینه صدور مجوز بپردازند. اما +HDR10، مانند HDR10 قبلی خود، دارای منبع آزاد و بدون حق امتیاز است که قطعا تولیدکننده‌های بیشتری به آن علاقه‌مند خواهند شد.

برای دریافت +HDR10 چه مواردی مورد نیاز است؟

به طور خلاصه، +HDR10 یک فرمت جدید HDR است که میزان روشنایی و کنتراست بالاتری را به همراه رنگ‌ها و جزئیات واقعی‌تر ارائه می‌دهد. برای بدست آوردن آن موارد زیر مورد نیاز است:

  • منبعی از فیلم +HDR10، مانند یک فیلم Blu-ray یا Amazon Prime Video (برای دنبال کردن بیشتر)
  • دستگاهی که قادربه خواندن مطالب رمزگذاری شده +HDR10 مانند پخش کننده Blu-ray یا پخش کننده رسانه باشد
  • تلوزیونی سازگار با +HDR10

توجه: اگر از محتوای پخش کننده رسانه یا پخش کننده Blu-ray برای محتوای +HDR10 استفاده می‌کنید، و مستقیماً به تلویزیون شما وصل نمی‌شود کابل HDMI که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در حالت ایده‌آل با HDMI 2.1 سازگار باشد. دلیل این امر این است که +HDR10 (و Dolby Vision ) از پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به HDR10 معمولی استفاده می‌کند و کابل‌های قدیمی HDMI 2.0 ممکن است نتوانند پشتیبانی کنند.

مرجع: https://www.digitaltrends.com



مطالب مرتبط

enemad-logo