فناوری Pixel Binning در دوربین‌های گوشی هوشمند چیست؟

در سال 2019 شاهد ورود بسیاری از ویژگی‌های ابتکاری در گوشی‌های هوشمند بودیم. یکی از ویژگی‌های قابل توجه وجود دوربین‌هایی با رزولوشن بالا در دستگاه‌ها بوده است که با گوشی‌های اقتصادی آغاز شد و به تدریج به گوشی‌های هوشمند پرچمدار مدرن مانند OnePlus 7 Pro، Asus 6Z، Nubia Red Magic 3 و Redmi K20 Pro راه پیدا کرد. همه این دستگاه‌ها از همان سنسور 48MP Sony IMX586 به عنوان دوربین اصلی خود بهره می‌گیرند. اما آنچه که باعث خاص بودن این سنسور می‌شود عدد مگاپیکسلی بالای آن نیست بلکه تکنولوژی پشت آن است. این سنسور با استفاده از فرایند Pixel Binning تصاویر واضح 12 مگاپیکسلی تولید می‌کند.

مفهوم پیکسل

پیکسل‌ها همان المنت‌های تصویر و در واقع ذرات تشکیل دهنده تصویر هستند، اگر با دقت به صفحه گوشی موبایل خود، یا صفحه تلوزیون، مانیتور و مانند این‌ها…نگاه کنید ذرات مستطیل شکلی که به رنگ‌های اصلی قرمز ، آبی ،سبز هستند و در کنار هم قرار دارند را خواهید دید که در واقع این سه رنگ اصلی هستند که تمامی رنگ‌های دنیا و تصاویر را می‌سازند،به مجموع این سه رنگ اصلی (قرمز ،آبی ،سبز ) یک پیکسل گفته می‌شود، جنس این ذرات از ترکیبات ماده فسفر است، با برخود الکترون به فسفر، فسفر می‌تواند از خود نور تولید کند. اندازه پیکسل‌ معمولا در میکرون‌ها (یک میلیونم متر) اندازه‌گیری می‌شود.

Pixel Binning چیست؟

Redmi Note 7S

یکی از فناوری‌های قابل توجه در مورد عکاسی تلفن‌های هوشمند، Pixel Binning یا ترکیب پیکسلی است. Pixel Binning فرایندی است که چهار پیکسل مجاور هم به یک پیکسل ترکیب می‌کند. بنابراین یک سنسور دوربین که دارای پیکسل‌های کوچک 0.9 میکرون است، با ترکیب پیکسل‌ها در یک شبکه 2×2، تصاویری با پیکسل‌های 1.8 میکرونی ایجاد می‌شود. رزولوشن نهایی یک چهارم رزولوشن استاندارد دوربین خواهد بود. این بدان معنی است که یک سنسور 48 مگاپیکسلی، تصاویر 12 مگاپیکسلی را تولید می‌کند و یک سنسور 64 مگاپیکسلی تصاویر 16 مگاپیکسلی را تولید می‌کند. ترکیب پیکسل‌ها بدون نیاز به یک سنسور دوربین بزرگ، به یک تصویر واضح‌تر و روشن‌تر منجر می‌شود.

همانطور که گفته شد، محبوب‌ترین سنسوری که از تکنولوژی Pixel Binning در گوشی‌های هوشمند، پشتیبانی می‌کند سنسور 48MP Sony IMX586 می‌باشد. البته لازم به ذکر است که Samsung ISOCELL GM1 نیز با همان وضوح تصویر وجود دارد اما خیلی رایج نیست و در تعداد انگشت شماری از دستگاه‌ها مانند Redmi Note 7 و Lenovo Z6 Pro مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سامسونگ سنسور ISOCELL HMX را معرفی کرد که سنسوری با رزولوشن 108 مگاپیکسلی که از فناوری Pixel Binning برای تولید تصاویر با رزولوشن 27 مگاپیکسلی با کیفیت بالا استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که در آینده این سنسور در گوشی‌های هوشمند Xiaomi Mi MIX 4 مورد استفاده قرار گیرد.

آینده دوربین گوشی‌های هوشمند

در حالیکه ایده استفاده از فناوری Pixel Binning هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و روشی مناسب برای رفع مشکل خاص است اما این تنها راه پیشروی نیست. هدف از این کار کاهش اندازه سنسور دوربین‌ و قرار دادن آن در تلفن‌های هوشمند بوده است که البته هنوز اکثر دستگاه‌ها دارای برآمدگی برای دوربین هستند. علاوه بر این، هیچ یک از گوشی‌های دارای سنسور معروف در رده خود بهترین محسوب نمی‌شود ممکن است در شرایطی با نور کم تصاویر بهتری با استفاده از نرم‌افزارهای خاص ثبت شود. بنابراین ممکن است داشتن یک دوربین 48 یا 64 مگاپیکسلی در گوشی هوشمند شما جالب به‌نظر برسد، اما نتیجه آنقدرها هم که انتظار می‌رود فوق‌العاده نخواهد بود.

 

مطالب مرتبط

enemad-logo