کاربری تلفن همراه و تبلت

مقدمه  

از سال 92 که سایت مهندس بی‌اذیّت افتتاح شد تا کنون ، همواره در تلاش بودیم تا بهترین ها را برایتان رقم بزنیم و در طی این مسیر پر زحمت اما لذت بخش دوستان بسیاری ما را با نظرات، انرژی های مثبت و انتقادهایشان حمایت کردند . من از همه این عزیزان کمال تشکر را دارم . و قصد دارم برای تکمیل اطلاعات شما مطالبی را با موضوع ((کاربری تلفن همراه و تبلت)) به شما عزیزان تقدیم کنم . امیدوارم که برایتان مطلوب باشد .

طرح رجیستری 

قبل از اینکه سراغ طرح رجیستری برویم باید با مفهومی به نام شناسه جهانی تلفن همراه آشنا شویم :

International Mobile Equipment Identity 

این کد که اختصار IMEI گفته می شود، یک کد پانزده رقمی است و برای هر دستگاه به صورت انحصاری است. یعنی این کد نباید در دنیا تکراری داشته باشد ( البته تعمیرکاران محترم با تغییر سریال مشکلاتی را برای کشورها و شبکه ایجاد کرده اند) . 

IMEI چه کاربردی دارد ؟ 

مهمترین کاربردهای IMEI این است که دولت ها به کمک اپراتورها می توانند جلو ورود دستگاه به صورت قاچاق را بگیرند. یعنی کافیست شبکه موبایل به تنها دستگاه هایی سرویس دهد که شماره IMEI آنها در واحدی به نام EIR ثبت شده باشد . و کاربرد دیگر این که در صورت مفقود یا سرقت شدن دستگاه، پلیس می تواند در صورت اتصال دستگاه به شبکه به کمک این کد دستگاه را ردیابی کند.

چگونه می توانیم از سریال IMEI دستگاهمان مطلع شویم ؟

برای تمامی موبایل و تبلت ها کد: *#06# که شروع آن با ستاره و پایان آن با مربع می باشد، سریال IMEI دستگاه را نمایش می دهد. این سریال بر روی بدنه دستگاه و همچنین جعبه (کارتن) دستگاه نیز درج شده است.

هر دستگاه چند سریال IMEI دارد؟

هر دستگاه به تعداد سیم کارت هایی که پشتیبانی می کند دارای سریال IMEI  می باشد.

سامانه همتا 

طرح رجیستری در سال 85 برای اولین بار اجرا شد اما کمتر 12 ماه با شکست مواجه شد. نقص در طرح مهمترین عامل شکست آن بود اما اکنون طرح فوق اصلاح شده و تا حدود زیادی موفق بوده است . 

هنگام خرید گوشی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

اگر قصد خرید یک گوشی نو را دارید، باید کد فعال سازی آن را از فروشنده دریافت کنید تا بتوانید آن را با سیم کارت خودتان فعال کنید .

اگر قصد خرید یک گوشی یا تبلت کارکرده دارید باید از فروشنده بخواهید تا در سامانه همتا مالکیت آن را به نام شما انتقال دهد.اما این تمام آنچه که باید بدانید نیست. پس لطفا ادامه مطلب را با دقت بخوانید تا سرتان کلاه نرود.

خرید یک دستگاه اپل کارکرده 

اگر می خواهید یک دستگاه اپل اعم از آیفون(گوشی اپل)، یا آیپد ( تبلت اپل) را خریداری کنید، باید از فروشنده بخواهید تا از حساب کاربری خود (iCloud) خارج شود . دستگاه را ریست فکتوری کنید و مجددا آن را با حساب کاربری خود فعال کنید . در غیر اینصورت ممکن است متحمل خسارت زیادی شوید . به عنوان مثال اگر یک دستگاه iPhone X  را خریداری کرده باشید که به یک حساب کاربری متصل باشد و find my iPhone آن روشن باشد، و رمز آن حساب کاربری (APPLE ID) را نداشته باشید، و به هر دلیلی دستگاه شما ریست فکتوری یا ریستور شود، دستگاه از شما درخواست رمز APPLE ID ای را می کند که قبلا روی آن دستگاه تنظیم شده است . و در نتیجه چون شما آن رمز را ندارید، قادر به فعال سازی آن نخواهید بود.اگر خیلی خوش شانس باشید که دستگاه سرقتی نباشد و صرفا کاربر رمز آن را نداند، برای باز کردن آن احتمالا باید متحمل هزینه میلیونی شوید.

خرید دستگاه های اندرویدی 

اگر قصد خرید یک دستگاه اندرویدی کارکرده دارید، باید از فروشنده بخواهید از تمامی حساب های خود اعم از گوگل و حساب های کاربری ویژه شرکت های سازنده مانند Samsung Account ، HUAWEI ID ، MI Account و …  خارج شود ، دستگاه را کاملا فکتوری ریست کنید و بعد با سیم کارت و حساب کاربری خود فعال کنید.

از آنجا که راهنماهای کاملی در سایت همتا قرار داده شده ما صرفا لینک آنها را برایتان قرار می دهیم و صحبت را کوتاه می کنیم .

با آرزوی موفقیت شما 

مهندس مجتبی بی اذیّت

لینک های راهنمای سامانه همتا
 
کابل Lightning چیست و در چه گوشی هایی بکار می رود؟
شکل ظاهری کابل لایتنیگ اپل 
کابل لایتنیگ

Apple Lightning Cable

22 شهریور 1391 معادل 12 سپتامپر سال 2012 میلادی شرکت اپل از کابل و درگاهی به نام Lightning رونمایی کرد. این کابل و درگاه از سرعت بالایی برخوردار بودند و کابل لایتنینگ قابلیت Reversible یا معکوس پذیری داشت که مزیت بالای به شمار می رفت .

کدام آیفون برای اولین بار از کابل Lightning پشتیبانی کرد ؟

سال 1391 شرکت اپل آیفون 5 را معرفی کرد و این آیفون اولین موبایلی بود که از Lightning پشتیبانی می کرد. 

تفاوت کابل اصلی و غیر اصلی  اپل چیست؟

تفاوت کابل اصلی و غیر اصلی اپل

همانطور که در عکس مشاهده می فرمایید، روی کابل اصلی مداری وجود دارد که اصالت کابل را به یک مدار تشخیص دهنده که در مادربرد اپل به نام TRISTASR یا U2 معروف است اثبات می کند . و همچنین ایمنی آن را نیز تامین می کند.

آیا استفاده از کابل غیر اصلی اپل خطری را بدنبال دارد؟

متاسفانه جواب مثبت است و تعداد کاربرانی که مادربرد دستگاهشان به علت اتصال کابل غیر اصلی آسیب دیده کم نیست و تعمیر مادربرد دستگاه کار بسیار تخصصی و هزینه بر است .

 

منابع و مراجع 

https://iphonerepairbase.co.uk/about-the-charging-chip-u2-ic-tristar/

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector)

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_5-4910.php

Apple.com

enemad-logo