آموزش تعمیر کلیدها در موبایل و تبلت

مقدمه

با پیشرفت موبایل و تبلت ها امروزه بیشتر کلیدها جای خود را به صفحات لمسی داده اند ، اما هنوز بسیاری از گوشی ها حداقل دارای یک کلید پاور (روشن و خاموش) و  دو کلید ولوم هستند . در بسیاری گوشی های اندروید و اپل دکمه هوم هم موجود است . ما در این آموزش به روش کلی تعمیر دکمه ها می پردازیم

انواع کلید
صفحه کلید با پد (کی پد)

این نوع صفحه کلید معمولا در گوشی های قدیمی کاربرد بیشتری داشته است . در اغلب موارد کی پد ها روی برد مدارچاپی اصلی یا به صورت فلت جداشونده ای ساخته شده اند.دو دایره یکی در مرکز و دیگری دور آن قرار می گیرد که دو نقطه ای هستند که توسط یک پولکی فلزی که روی دایره ها قرار می گیرند به هم متصل می شوند.

شکل ظاهری ساختار صفحه کلید

 

آموزش تعمیرات سخت افزار موبایل و تبلت

ساختار داخلی کیپد موبایل

شکل بالا کی پدی را نشان می دهد که مستقیما بر روی مادربرد قرار گرفته است.

شکل ظاهری صفحه کلید به فرم فلت جدا شونده
آموزشگاه بین المللی تعمیر موبایل در شیراز

آموزش فوق تخصصی تعمیر موبایل و تبلت

میکرو سویچ
میکرو سویچ چهار پایه نوع اول
آموزش های فوق تخصصی تعمیر موبایل و تبلت

میکروسویچ چهارپایه

 

نحوه تست میکروسویچ های چهار پایه نوع اول

از آنجا که پایه های میکروسویچ های نوع اول از داخل دو به دو به هم متصل می باشند ، برای تست میکروسویچ مولتی متر را بر روی حالت تست اتصال کوتاه قرار می دهیم و پروب های آن را به صورت ضربدری به پایه های میکروسویچ متصل می کنیم در حالتی که دکمه میکروسویچ را فشار نداده باشیم باید مولتی متر اتصال باز را نشان دهد و اگر دکمه آن را فشار دهیم باید اتصال کوتاه نشان داده شود.در این صورت میکروسویچ سالم است.

 

میکروسویچ دو پایه

این میکروسویچ ها بیشتر در گوشی های قدیمی کاربرد داشته است

شکل ظاهری میکروسویچ دوپایه

آموزش های فوق تخصصی تعمیر موبایل و تبلت

میکروسویچ های دوپایه

نحوه تست میکروسویچ دو پایه با مولتی متر

تست میکروسویچ های دوپایه بسیار ساده است برای تست آن

برای تست میکروسویچ مولتی متر را بر روی حالت تست اتصال کوتاه قرار می دهیم و پروب های آن را  به دو پایه میکروسویچ متصل می کنیم در حالتی که دکمه میکروسویچ را فشار نداده باشیم باید مولتی متر اتصال باز را نشان دهد و اگر دکمه آن را فشار دهیم باید اتصال کوتاه نشان داده شود.در این صورت میکروسویچ سالم است.

 

معایب صفحه کلید
عیب :کلیدها با فشار زیاد کار می کنند

در گام اول  باید از دکمه های ظاهری قاب مطمئن شویم .کلید های مربوط به قاب های غیر اصلی بی کیفیت معمولا به درستی کار نمی کنند. در صورتی که از کلیدهای ظاهری مطمئن هستیم حتی الامکان بدون قاب هم دکمه ها را تست می کنیم .

در صورتی که همچنان مشکل حل نشده بود، اگر صفحه کلید از نوعی کی پدی باشد، این مشکل با تمیز و براق کردن دایره های روی برد و پولکی‌ ها حل خواهد شد ولی در صورتی که کلیدها به صورت میکروسویچ باشند باید آنها را تعویض کنیم.

عیب : فقط یک کلید کار نمی کند

برای رفع این مشکل باید مراحل زیر را دنبال کنیم تا مشکل برطرف شود

سرویس اگر کلید از نوع پدی باشد و تعویض آن در صورتی که از نوع میکروسویچ باشد.

بررسی اتصال مسیر صفحه کلید

بررسی CPU

 

چند کلید که به هم مرتبط هستند کار نمی کنند

این مشکل معمولا مربوط به قطع شدن مسیر ردیف یا ستون های صفحه کلید و یا قطعات محافظ مسیر صفحه کلید ( مثلا آی سی های محافظ ESD و EMI ) می باشد.

به شکل زیر دقت کنید

 

ساختار صفحه کلید در موبایل و تبلت

نحوه اتصال و عملکرد کلید ها در موبایل و تبلت

اگر به شکل فوق دقت کنید، کلید ها به صورت ماتریسی به CPU متصل شده اند .برای مثال یکی از پایه های کلیدهای 1، 4، 7 و * به هم متصل شده اند و تشکیل  ستون COL0 را داده اند .همچنین کلید های 1،2 و 3 با یکدیگر تشکیل ردیف ROW2 را داده اند .فرض کنید کاربر کلید شماره 1 را فشار می دهد ستون 0 یعنی COL0 و ردیف 2 یعنی ROW2 به هم متصل می شوند و در نتیجه CPU تشخیص می دهد که کلید 1 فشرده شده است . علت استفاده از روش ماتریسی این است که تعداد سیم کمتری برای اتصال صفحه کلید به CPU نیاز باشد.

دلیل توضیح ((شرح عملکرد و نحوه اتصال کلید ها به CPU )) این بود که شما بتوانید درک بهتری به منظور عیب یابی دستگاه مورد نظر داشته باشید.فرض کنید ROW4 قطع شود ، باید بتوانید حدس بزنید که چه اتفاقی خواهد افتاد .بله درست حدس زدید . کلید های 7 ، 8 و 9 از کار خواهند افتاد .

در بسیاری از گوشی ها مدار صفحه کلید و CPU توسط قطعاتی نظیر آی سی های EMI و ESD محافظت شده اند. خرابی این قطعات می تواند باعث از کار افتادن یک یا چند کلید شود .

عیب :هیچ کلیدی کار نمی کند

برای عیب یابی این مشکل ابتدا باید از نوع عیب مطمئن شویم . دو حالت محتمل است .حالت اول اینکه عدم کارکرد کلید ها به دلیل هنگ کردن گوشی باشد که تشخیص آن ساده است . از آنجا که تمامی کلیدها به CPU متصل می شوند  بجز کلید پاور، اگر مشکل از کلیدها باشد کلید پاور کار می کند در غیر اینصورت ایراد از هنگی گوشی است و مربوط به این آموزش نمی شود . ( مثلا می تواند یک ایراد ساده نرم افزاری باشد) .در صورتی که  مشکل مربوط به کلیدها باشد باید مراحل تست و عیب یابی زیر را دنبال کنید

بررسی صفحه کلید ظاهری
بررسی دکمه ها

اگر دکمه ها از نوع میکروسویچ باشد باید میکروسویچ(ها) را توسط مولتی متر تست کنیم و اگر از نوع پدی باشند چسب پولکی ها ( که معمولا به رنگ سفید هستند و عکس آن در بالای همین صفحه نشان داده شد) را جدا می کنیم و دو دایره روی برد را با پنس اتصال می دهیم اگر مشکل بر طرف شد ایراد از پولکی هاست .

بررسی ارتباط صفحه کلید با مادر برد ( که این مورد در کلاس بصورت کاملا عملی اجرا شد)
بررسی قطعات در مسیر کلیدها
نمونه ای از محافظت کلید توسط VDR در گوشی نوکیا N73

محافظت کلید ها توسط VDR

در شکل بالا نمونه ای از محافظت مسیر کلیدها توسط VDR در گوشی N73 مشاهده می فرمایید.اگر به سلامت هر یک از  VDR ها مشکوک بودیم می توانیم آن را از مدار خارج کنیم و مدار را تست کنیم .اگر مشکل برطرف شد، VDR را با نمونه سالم آن جایگزین می کنیم.

برای آموزش نحوه تست VDR کلیک کنید

محافظت مسیر کلید ها با استفاده از دیود زنر دوطرفه  Bidirectional Diode

 

آموزشگاه فنی و حرفه ای بی اذیّت

آموزش فوق تخصصی تعمیرات تلفن همراه با مدرک بین المللی

محافظت کلیدها توسط ای سی EMI و VDR

در مدار فوق، محافظت مدار توسط دو فیلتر z4402 و Z4403 و همچنین دو VDR شماره R4434 و R4435 انجام شده است . دلیل استفاده از این قطعات بالا بودن تعداد خطوط است زیرا این مدار مربوط به دکمه نوکیا N97 است که داری کیبرد QWERTY است و تعداد دکمه های آن زیاد می باشد.

بررسی CPU

 کلید ها اشتباه کار می کنند 

اتصالی در یک کلید و یا قطعات در مسیر صفحه کلید می تواند باعث از کار افتادن یا اشتباه کار کردن کلیدها شود.

ثبت نام و زمان و مکان کلاس های تعمیرات موبایل آموزشگاه بی‌اذیّت

منابع و مراجع

تجربیات شخصی مهندس مجتبی بی‌اذیّت

iPhone X schematic diagram

Nokia N73 schematic diagram

Graphic Symbol for Electrical and Electronics diagram

Nokia n70 schematic diagram

کلمات کلیدی

آموزش تعمیرات موبایل جزوه آموزش تعمیرات موبایل آموزش تعمیر دکمه های موبایل و تبلت آموزشگاه تعمیر موبایل فنی و حرفه ای

enemad-logo