تفاوت اندروید و IOS

مقدمه

قطعاً شمابه این فکر می کنید که بین دو سیستم عامل اندروید و IOS کدامیک از کیفیت و امکانات بهتری برخوردار است.

طبق تحقیقات انجام شده حدود 99 % گوشی های جهان از دو سیستم عامل اندروید و IOS استفاده می کنند.

ما سعی کردیم در این بخش به مقایسه این دو سیستم عامل بپردازیم اما نمی توان گفت که کدام سیستم عامل بهتر است. انتخاب بین دو سیستم عامل را در انتها به عهده خود شما می سپاریم تا بر حسب نیاز خود انتخاب نهایی را انجام دهید.

 

قیمت

شاید یکی از مسائلی که بسیار مهم به نظر برسد قیمت باشد.همانطور که می دانید قیمت گوشی های IOS بالاست و اگر دنبال گوشی با قیمت پایین تر  هستید باید به سمت گوشی های اندروید بروید. هر چند در میان گوشی های اندروید هم تعدادی هستند که قیمتشان با گوشی های آیفون برابری می کند.اما شما می توانید گوشی های ارزان قیمت زیادی را در انواع مدل های مختلف می توان مورد استفاده قرار داد.

 

اپلیکیشن ها

تعداد اپلیکیشن هایی که برای سیسم عامل اندروید ساخته شده است بیشتر از تعداد اپلیکیشن های سیستم عامل IOS می باشد؛ اما تعداد اپلیکیشن های کاربردی در هر دو سیستم عامل تقریباً برابری می کند. اما یکی از مسائل مهم این است که در پلی استور تعداد برنامه های رایگان نسبت به اپ استور بیشتر است.اما همچنان تعدادی از اپلیکیشن ها و بازی ها ابتدا برای IOS ارائه می شوند.

فروشگاه اپلیکیشن

در هر دو سیستم عامل می توان به راحتی اپلیکیشن های مختلف را روی گوشی خود نصب کرد. برنامه های مشکوک در هر دو فروشگاه وجود دارد اما IOS در مورد برنامه های خاص حساس تر است.

 

فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین

در سیستم عامل اندروید شما می توانید از فروشگاه های دیگر نرم افزارهای مورد نیاز اندروید را دریافت کنید.اما این امکان در IOS وجود ندارد. این مزیت برای اندروید می تواند در کنار یک حسن یک عیب هم محسوب شود زیرا امکان دارد گوشی شما به خطر بیفتد و شما به اشتباه یک بدافزار دانلود کنید.

 

عمر باتری و شارژ

مقایسه بین دو سیستم عامل دشوار است چون سخت افزار مشترکی ندارند. هر دو سیستم عامل برای افزایش عمر باطری راهکارهایی را در اختیار کاربران قرار داده اند اما به نظر می رسد اندروید در این حیطه موفق تر بوده است. زیرا امکانات شارژ تلفن همراه او پیشرفته تر است. مانند شارژ سریع که البته این امکان در IOS های جدید هم وجود دارد و شما برای استفاده از این امکان باید شارژر سریع را جداگانه خریداری کنید اما در گوشی های دارای سیستم عامل اندروید شارژر سریع در جعبه گوشی موجود می باشد.

 

به‌روزرسانی‌ها

در سیستم IOS بروزرسانی به راحتی در دسترس خواهد بود اما اگر شما بخواهیداز جدیدترین بروزرسانی اندروید بهره ببرید باید از گوشی پیکسل گوگل استفاده کنیئ

برحسب تحقیقات  Mixpanel سهم استفاده کاربران از سیستم های عامل های اندروید و IOS  با ورژن های مختلف در زیر آورده شده است:

  • IOS 11: درصد 89.82
  • IOS 10: درصد 7.18
  • قدیمی تر:3 درصد

 

  • اندروید ۸.1 اوریو: ۰.8 درصد
  • اندروید ۸.۰ اوریو: 4.9 درصد
  • ۷.۱ نوقا:8.2 درصد
  • اندروید ۷ نوقا: 22.9 درصد
  • اندروید ۶ مارشمالو: 23درصد
  • اندروید ۵.۱ لالی پاپ: 17.6 درصد
  • اندروید ۵.۰ لالی پاپ: 4.8 درصد
  • اندروید ۴.۴ کیت کت: 10.3 درصد
  • نسخه‌های قدیمی‌تر: 5 درصد

همانطور که میبینید حدود 90% کاربران IOS از آخرین ورژن استفاده می کنند در حالی حدود 0.8 % از کاربران اندروید از آرین ورژن این سیستم عامل استفاده می کنند.

 

شخصی‌سازی

در سیستم عامل اندروید شما می توانید برای صفحه گوشی خود طرح های مختلفی را با ویجت های مختلف بکار ببرید. اما در IOS در این زمینه محدودیت وجود دارد

 

دسترسی

در IOS کار بسیار راحت از اندروید می باشد. درست است که اندروید پیچیده تر است اما نیاز نیست شما درگیر برخی از گزینه های آن شوید. در تمام گوشی های IOS یکپارچگی وجود دارد ولی در گوشی های دارای اندروید تفاوت هایی وجود دارد و برخی از آن ها دارای عملکرد ساده تری هستند.

 

تماس‌ها و پیام‌ها

قابلیت برقراری تماس اساسی و پیام رسانی در هر دو سیستم عامل خوب است، اما این امر توسط اپلیکیشن های IOS به سادگی و راحتی بیشتری قابل دسترسی می باشد.

 

 ایمیل

برنامه پیشفرض در هر دو سیستم عامل به راحتی در دسترس می باشد و کاربر می تواند به راحتی از آن ها استفاده کند ولی در اندروید برنامه های مختلفی برای ایمیل ها ساخته شده است و می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اپلیکیشن نقشه

نقشه های اپل در ابتدا از شروع خوبی برخوردار نبودند اما به طور قابل قبولی بهبود یافته است. شما می توانید نقشه ها را دانلود کنید و به صورت آفلاین از آن ها استفاده کنید. یکی از امکاناتی که در نقشه گوگل وجود دارد و اپل از آن بی بهره است مسیرهای دوچرخه سواری می باشد. همچنین کیفیت و دقت نقشه های گوگل دقیق تر از اپل است. هر چند می توان بر روی گوشی اپل هم نقشه گوگل را نصب کرد اما کالرایی آن به خوبی زمانی که در سیستم عامل اندروید از آن استفاده می کنید، نمی باشد.

 

دوربین

در این زمینه نیز مقایسه بسیار سخت خواهد بود زیرا، شاید تا کنون می توانست کیفیت دوربین اپل را بهتر دانست اما در گوشی های جدید اندرویدی کیفیت به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

 

نسخه‌ی پشتیبان عکس‌ها

در سیستم عامل اندروید به راحتی می توانید از عکس ها و ویدئوهای خود پشتیبانی بگیرید و بدون شک برنامه Google Photos بهترین گزینه است زیرا دارای فضای ذخیره سازی نامحدود می باشد. برنامه پیشفرض در IOS اپلیکیشنiCloud است که فقط 5 گیگابایت فضای آزاد دارد.هر چند شما می توانید برنامه Google Photos را نیز بر روی گوشی اپل نصب کنید اما اکثراً از برنامه های پیش فرض استفاده می کنند.

 

فضای ابری

اپل همچنان در زمینه ذخیره سازی ابری و پشتیبان گیری ضعیف عمل می کند.فقط 5 گیگابایت در اختیار شما قرار می گیرد. اگر نیاز به فضای بیشتری دارید گوگل درایو با دریافت قیمت 2 دلار در هر ماه، 100 گیگابایت فضا ارائه می دهد. اپل با دریافت قیمت 1 دلار در هر ماه، 50 گیگابایت فضا ارائه می دهد.

 

دستیار صوتی

دستیار صوتی اندروید (Google Assistant) نسبت به دستیار صوتی اپل (Siri ) امکانات بیشتری دارد. در Siri در واقع شما با یک همکارساده روبرو هستید برای تنظیم قرار ملاقات ها و تقویم و … اما در Google Assistant به طور پیشفرض پیشنهادات مفید را نیز به شما ارائه می دهد.

 

 امنیت

اندروید بیشتر از ios مورد هجوم بدافزارها قرار می گیرد. می توان یکی از دلایل آن را استفاده از فروشگاه های غیر از گوگل پلی دانست.اندروید در زمینه بروزرسانی ضعیف عمل می کند و این دلیل دیگری برای هجوم بدافزارها می باشد.

اپل در حال حاضر از نظر امنیت از کیفیت خوبی برخوردار است و با استفاده از Touch ID , FaceID  امنیت گوشی های خود را ارتقا داده است. همچنین شما می توانید برروی نرم افزارهای دیگر مانند iMessage رمزگذاری کنید. اپل حتی با FBI به مبارزه ادامه داد تا حق رمزگذاری را تضمین کند.

 

روت کردن، بوتلودر و جلبریک

اگر شما می خواهید به روت دستگاه خود دسترسی داشته باشید از سیستم اندروید استفاده کنید.

بسیاری ازسازندگان اصلی تجهیزات اندرویدی راهی برای باز کردن قفل بوت لودر ارائه می‌دهند که تعیین می‌کند که سیستم عامل چگونه بر روی دستگاه شما بارگیری شود. اپل به طور کامل با چنین کاری مخالف است.

جلبریک یک گزینه برای آی او اس است که به شما امکان دانلود و نصب برنامه‌ها را از خارج از اپ استور و دور زدن بعضی از محدودیت‌های دیگر را می‌دهد.

 

وسایل جانبی

اپل امکانات همانطور که هزینه بیشتری دریافت می کند وسایل جانبی بیشتری ارائه می دهد

دستگاه‌های اندروید برای شارژ از استاندارد میکرو یواس‌بی یا یو‌اس‌بی تایپ C استفاده می کنند درحالیکه اپل بر روی کابل لایتنینگ اختصاصی خود اصرار می‌ورزد.یعنی اگر شما گوشی اندروید داشته باشید پیدا کردن شارژر برای شما راحت تر خواهد بود.

اکوسیستم گوشی های اپل سازگاری خوبی با هم دارند و شما می توانید از محصولات هر کدام بر روی لوازم دیگر اپل نیز استفاده کنید اما این امر در اندروید ممکن است امکان پیر نباشد زیرا تولید کنندگان مختلفی از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند.

 

نتیجه گیری:

می توان گفت تصمیم نهایی با شماست.

در جدول زیر می توانید به صورت کلی تمام آیتم ها را مقایسه کنید.

[table id=29 /]

 

 

منبع: https://www.digitaltrends.com/mobile/android-vs-ios/

 

کلیدواژه: تفاوت اندروید و IOS،مقایسه، اندروید، IOS، اندروید یا IOS

 

enemad-logo